Ivan Bartoš

ministr pro místní rozvoj, politik

Věřím, že budeme mnohem modernější a že se po Praze i dalších velkých českých městech budeme místo létajících aut pohybovat ještě mnohem více než dnes těmi skutečně nejefektivnějšími prostředky – bezpečně pěšky, na kolech či podobných vehiklech a hromadnou dopravou. V Praze už totiž tou dobou bude hotová pátá, okružní linka metra, a do všech okrajových částí města budou zajíždět rychlé příměstské vlaky. Samozřejmě automatické, aby mohly jezdit v rychlém sledu za sebou, a zcela bezemisní, napájené z modulárních reaktorů umístěných na třeba Císařském ostrově. Město bude prostě smart. Praha – i spolu s Brnem nebo Libercem – také celému světu ukáže, že se dá úspěšně rozvíjet cyklodoprava i v kopcovitých městech (v takovém Oslu nebo Vancouveru budou jenom závidět!). Samozřejmostí budou aleje a chytré zadržování dešťové vody v každé ulici. Praha bude příkladem skutečně zelené metropole – protkaná systémem navazujících lineárních parků, kterými půjde projít nebo projet na kole ze Zličína až na Černý Most. Stromy a cyklostezky se dokonce naučíme sázet i tam, kde dříve vůbec nebyly – třeba i na takovém Mariánském náměstí!

Taky pevně doufám v to, že Praha bude mnohem vyšší město než dnes. Ne že bych chtěl, aby Pražský hrad dostal konkurenci v podobě stametrových mrakodrapů. Naučíme se ale neplýtvat místem, jako to děláme dnes. Nová zástavba uvnitř města bude mít předepsanou minimální výšku místo dnešní maximální – aspoň takových sedm, osm pater – aby byla zajištěna efektivní rezidenční hustota a kompaktnost zástavby. Díky tomu bude také levnější stavět nové byty, a to i ty dostupné a sociální. V kombinaci s našimi inovativními nástroji na podporu lidí v bytové nouzi tak Praha v roce 2043 bude jedním z prvních měst na světě, kde neexistuje bezdomovectví a kde najde dostupné bydlení každý, kdo o to bude stát. Samozřejmostí v té době bude bezbariérovost i infrastruktura pro nejmenší děti v okolí jejich bydliště.

Naše matka měst prostě bude hotová supermoderní metropole. Sice tady nebudeme běžně létat z jedné čtvrti do druhé v dronech a žít v kilometrových věžích, místo toho ale bude Praha chytrá, digitální, efektivní, zelená a udržitelná, takže vůbec nebudeme mít potřebu odlétat do kolonií mimo Zemi.

Jedeme v tom s Vámi!

Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.

Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…

Rozvoj města vyžaduje vize

V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.

A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.

Marek Švehla

Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné. 

ZOBRAZIT

Jan Čižinský

Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy. 

ZOBRAZIT

Jan Kasl

V každé lokalitě bude místní intenzivně udržovaný park, kde se dá trávit i volný čas odpoledne či o víkendu… sousedské komunity dostanou zelenou.

ZOBRAZIT

Markéta Braun Kohlová

Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.

ZOBRAZIT

Vratislav Filler

V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden.

ZOBRAZIT

Oldřich Lomecký

Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.

ZOBRAZIT

Osamu Okamura

Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi zvítězí pěší, intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou.

ZOBRAZIT

Tomáš Vích

Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.

ZOBRAZIT

Zdeněk Hřib

Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center.

ZOBRAZIT

Karel Maier

Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.

ZOBRAZIT

Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.