
Marek Švehla
Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné.
Věřím, že budeme mnohem modernější a že se po Praze i dalších velkých českých městech budeme místo létajících aut pohybovat ještě mnohem více než dnes těmi skutečně nejefektivnějšími prostředky – bezpečně pěšky, na kolech či podobných vehiklech a hromadnou dopravou. V Praze už totiž tou dobou bude hotová pátá, okružní linka metra, a do všech okrajových částí města budou zajíždět rychlé příměstské vlaky. Samozřejmě automatické, aby mohly jezdit v rychlém sledu za sebou, a zcela bezemisní, napájené z modulárních reaktorů umístěných na třeba Císařském ostrově. Město bude prostě smart. Praha – i spolu s Brnem nebo Libercem – také celému světu ukáže, že se dá úspěšně rozvíjet cyklodoprava i v kopcovitých městech (v takovém Oslu nebo Vancouveru budou jenom závidět!). Samozřejmostí budou aleje a chytré zadržování dešťové vody v každé ulici. Praha bude příkladem skutečně zelené metropole – protkaná systémem navazujících lineárních parků, kterými půjde projít nebo projet na kole ze Zličína až na Černý Most. Stromy a cyklostezky se dokonce naučíme sázet i tam, kde dříve vůbec nebyly – třeba i na takovém Mariánském náměstí!
Taky pevně doufám v to, že Praha bude mnohem vyšší město než dnes. Ne že bych chtěl, aby Pražský hrad dostal konkurenci v podobě stametrových mrakodrapů. Naučíme se ale neplýtvat místem, jako to děláme dnes. Nová zástavba uvnitř města bude mít předepsanou minimální výšku místo dnešní maximální – aspoň takových sedm, osm pater – aby byla zajištěna efektivní rezidenční hustota a kompaktnost zástavby. Díky tomu bude také levnější stavět nové byty, a to i ty dostupné a sociální. V kombinaci s našimi inovativními nástroji na podporu lidí v bytové nouzi tak Praha v roce 2043 bude jedním z prvních měst na světě, kde neexistuje bezdomovectví a kde najde dostupné bydlení každý, kdo o to bude stát. Samozřejmostí v té době bude bezbariérovost i infrastruktura pro nejmenší děti v okolí jejich bydliště.
Naše matka měst prostě bude hotová supermoderní metropole. Sice tady nebudeme běžně létat z jedné čtvrti do druhé v dronech a žít v kilometrových věžích, místo toho ale bude Praha chytrá, digitální, efektivní, zelená a udržitelná, takže vůbec nebudeme mít potřebu odlétat do kolonií mimo Zemi.
Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.
Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…
V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.
A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.
Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné.
Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy.
Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.
V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden.
Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.
Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi zvítězí pěší, intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou.
Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.
Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center.
Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.
Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.