Marek Švehla
Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné.
Praha za 20 let by především měla mít stabilní, koncepční a odborné vedení – jeho střídání je sice logickým důsledkem demokratických voleb každé 4 roky, ale kvalita zvolených představitelů bohužel nestoupá, v důsledku čehož se snižuje i stabilita a kvalita úředníků. Naprosto chápu, že ne všichni dokáží vydržet poslouchat nápady rodící se v radě či zastupitelstvu a odejdou.
Kéž by za 20 let neměla Praha 57 městských částí s kompetencemi v rozsahu jako dnes – je totiž neřiditelná. Nechť se MČ starají o to, co je jim blízko – od místního pořádku, přes mateřské a základní školy (ne však investice do nových!), sociální služby, místní zeleň a komunikace atd… s penězi z rozpočtu města dle kritérií jako je počet obyvatel, žáků, rozloha ulic a zeleně… ať organizují občanskou aktivitu a přináší podněty ze zdola, ale vše investiční povahy a rozhodování od územního plánu po povolování stavebních záměrů ať je celoměstské… i 22 správních obvodů je příliš, centrum plus 4 až 6 obvodů kolem něho by stačilo jako pověřené obecní úřady, vybavené stavebními a dalšími potřebnými úřady…i když ty by mohly být detašovanými pracovišti magistrátu HMP, trochu jako ve Vídni…
Nebude se to mnohým líbit, ale Praha se prostě nedokáže posunout vpřed, dokud bude mít 57 starostů či rad a zastupitelstev… stačilo by několik volených zastupitelů, cosi jako osadní výbor, s předsedou, kontrolorem účtů, ombudsmanem pro řešení stížností… rada pěti?… klidně dle velikosti na trvalý úvazek… a ZHMP by vedle Rady HMP bylo z části uvolněné a staralo se o jednotlivé oblasti území města a chodu města. Magistrát by byl úřadem stabilním a koncepčním, s jinak strukturovanými odbory, které budou vedle úřední role také umět projektově řídit investice… investiční politika města je dnes katastrofální! Jeden odbor s poddimenzovanými počty referentů řeší miliardové investice…
Ale k vlastní vizi Prahy – osobně věřím ve sdílení aut, a to elektro nebo časem vodíkových, protože je nesmysl vlastnit auto / auta pro každý byt či domácnost; sdílení hodně pomůže, vždyť ne každý je schopen pohybu na kole či koloběžce, a jak populace stárne, nelze se autům vyhnout; ale budou službou, ne majetkem…
Zásobování a odvoz méně pohyblivých osob bude fungovat na principu aplikace, třeba jako dnes Liftago…
Z toho vyplývá, že základní dopravní komunikace města musí být funkční – proto věřím, že bude realizován nejen Městský okruh (tak, jak jsme jeho 10 km dokončení s kolegy ze SATRA a dalšími projektovými týmy navrhli), ale i Pražský okruh, který ovšem nebude jedinou spojnicí pro stále přežívají dálkovou dopravu napříč ĆR. V síti dálnic budou doplněny chybějící spojky a tangenciály a bude také fungovat spojení se všemi okolními zeměmi.
Celé lokality města budou zónami 30 a nikomu to tou dobou nepřijde divné. Jezdit na kole bude normální způsob dopravy, ale ne pro každého, stárneme a máme různé neduhy. Proto prostě silnice nejde „zrušit“.
Praha bude uzlem sítě VRT, bohužel asi bez stanice na letišti V. Havla, ale v centru… a zřejmě na terénu, zatímco uzel regionálních spojů půjde pod zem… Za 20 let musíme mít alespoň základní kostru VRT hotovou, jinak budeme tím pověstným kruhovým objezdem střední Evropy.
Novou VPD letiště asi nedostane, nebude jí totiž třeba, když dojedu super rychlým vlakem do Vídně, Mnichova nebo Frankfurtu na letecký spoj do USA či Asie, místo lokálního leteckého spoje z Ruzyně…ale možná si ji Letiště Praha prosadí… bude i záležet na zdanění letecké dopravy.
Byl bych rád, kdyby jezdilo metro D tou dobou nejen na Pankrác, ale i na Žižkov a směřovalo k metru B ve Vysočanech. Metro C by se na severu dostalo na Čakovické nádraží a existovalo by kolejové spojení Praha – Brandýs n.L., pravidelně by jezdily vlaky na Kladno a na Letiště VH, a všechny dnešní radiální železniční tratě měly takt 10 – 15 minut a podjížděly Prahu od východu k západu pod Hl. nádražím. Okružní linka metra se ještě stále bude jen diskutovat, stejně jako protažení A k letišti a do Řep, či na opačném konci k husté výstavbě na jihovýchodě…
Tramvaje budou prožívat zlatou dobu s novými linkami, včetně tangenciálních, jako třeba z Podbaby do Ďáblic, místo nesmyslné „atrakce“ lanovky …
Tramvaje však metro nenahradí, jak se občas někdo snaží tvrdit. Minimálně pro rychlost a spolehlivost provozu u delších spojení napříč městem.
Je to trochu idealistická vize, když se ohlédnu zpět na 20 let po mém odchodu z radnice.
Tou dobou jistě budeme chodit do Vltavské filharmonie a brownfieldy jako Holešovice Bubny či Žižkovské nákladové nádraží, o Smíchovu nemluvě, budou živými čtvrtěmi, městy krátkých vzdáleností…
Praha bude mít novou Národní knihovnu, byť bohužel ne tu od Jana Kaplického, vznikne univerzitní kampus na Strahově, také fotbalový stadion pro 50 000 diváků nebude stát v centru města, jako Sparta dnes…
V Praze se snad uvolní nesmyslně konzervativní postoj památkové péče a vznikne mnoho příkladů soudobé kvalitní architektury….nové lokality porostou podle regulačních plánů, takže se v nich bude žít i pracovat, rekreovat a učit se… zkrátka město krátkých vzdáleností, město či parků do 15 minut. Město bude díky péči o modrozelenou infrastrukturu lépe zvládat klimatickou změnu, která udeří již za pár let silněji než dnes. Ostrovní energetické systémy pomohou zvýšit resilienci systémů – od zásobování energiemi po vodní hospodářství…
U mnoha středních škol budou multifunkční haly i pro veřejný sport po školních hodinách… Parky se rozrostou o Rohan, Trojmezí, Soutok a další, v každé lokalitě bude místní intenzivně udržovaný park, kde se dá trávit i volný čas odpoledne či o víkendu…sousedské komunity dostanou zelenou, bývalé radnice MČ budou mít na starosti pěstovat tuto pospolitost.
Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.
Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…
V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.
A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.
Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné.
Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy.
Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.
V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden.
Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.
Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi zvítězí pěší, intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou.
Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.
Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center.
Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.
Když si představuji Prahu za 20 let, tak hlavně doufám, že nebude vypadat jako Los Angeles v Blade Runnerovi 2049!
Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.