Marek Švehla

novinář z časopisu Respektu

Jak bude vypadat Praha za dvacet let, nevím. Zato vím, jak se změnila od roku 2003. Zaměřím se na mé bydliště na hranici Vinohrad a Žižkova. 

  1. Covid umožnil hospodám působit venku na chodníku a tak to kolem nás zůstalo. Výrazně tedy přibylo sezení venku, lidé jsou víc v ulicích, čtvrť ožila. 
  2. Z trhů na Jiřáku zmizeli prodavači levné zeleniny, ovoce nebo levných řezaných kytek, zřejmě si nevydělají na pronájem drahých stánků. Přibyly mufiny za 85 korun, pomeranče z Chorvatska a sýry balené v zataveném igelitu. 
  3. Opravili naší stanici metra a zmizela z ní reklama. Hurá! Přitom ale zbourali prosklený přístřešek kolem výstupu. Byl ze 70. let a líbil se mi. Konečně se staví výtah na nástupiště. 
  4. Vrcholem vstřícnosti vůči chodcům se stal nový přechod přes Vinohradskou, díky nemuž nemusíme dolů do podchodu a pak zase nahoru. 
  5. V naší zeleni je největší změnou nové brouzdaliště s nalepenými citáty Svatopluka Čecha. V parcích dál platí zákaz jízdy na kole. Ignoruju ho. 
  6. Zdražilo parkování, ale roční sazba za těch několik čtverečních metrů veřejného prostoru, co zabírám, je pořád velmi přijatelná. Asi to tak vnímají i ostatní, protože aut v okolí dál přibývá. Když ovšem nepřijedu uprostřed noci, tak v okolních ulicích vždycky zaparkuju.  
  7. Bývá tu i několik sdílených aut – možná tři, nevím přesně.  
  8. Okolní ulice ale dál vypadají jako jedno velké parkoviště. Na Jiřáku u kostela se město odvážilo několik parkovacích míst ubrat, protože tam chodí během trhů hodně lidí, ale to je všechno. 
  9. Jezdím víc na kole, vlastně každý den. Směřuji buď na dvojku do centra nebo na trojku a do Karlína, případně na Flóru.  Ani jedním směrem nepřibyl ani metr cyklostezek nebo cyklopruhů. Naši radní neměli ani odvahu vytvořit pro kola obousměrný průjezd v jednosměrkách, jako to funguje v Karlíně. 
  10. Nejvýraznější změnou v dopravě je pro mě přechod pro chodce u Národního muzea, který mi zpříjemňuje pěší cestu na Václavák. 
  11. Vinohradská, ulice s obrovským potenciálem, dál vypadá jako tranzitní stoka pro auta z východní části města k magistrále a naopak. Vinohradská tržnice je dál mrtvým prostorem s nezajímavými hogofogo obchody. V podstatě není důvod na Vinohradskou ulici chodit. 
  12. Náš nejvýraznější prostor pro sport, Vinohradská sokolovna, vypadá jako v 80. letech. To mi ale až tak nevadí, protože mám tu určitou punkovost rád. Díky ní tam hlavně v létě funguje několik příjemných hospod. 
  13. Na dvojce, kam úředně patřím, dál není žádný výrazný kulturní prostor, kde by se něco avantgardnějšího dělo. Doprava se dekády nemění. Čtvrť viditelně stagnuje, dál ale s železnou pravidelností v komunálních volbách vyhrává ODS, která tu bez přestávky vládne od začátku 90. let. 
  14. V Italské nám v roce 2008 otevřeli polikliniku Agel, která tady od té doby nasazuje laťku zdravotnických služeb. Když se mi nelíbí, jdu do staré dobré polikliniky na Karláku. V tom není problém. 
  15. Úroveň sociálních služeb nesleduji, ale nemám pocit, že by se výrazněji měnila.   

Suma sumárum – za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné. 

Jedeme v tom s Vámi!

Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.

Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…

Rozvoj města vyžaduje vize

V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.

A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.

Jan Čižinský

Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy. 

ZOBRAZIT

Jan Kasl

V každé lokalitě bude místní intenzivně udržovaný park, kde se dá trávit i volný čas odpoledne či o víkendu… sousedské komunity dostanou zelenou.

ZOBRAZIT

Markéta Braun Kohlová

Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.

ZOBRAZIT

Vratislav Filler

V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden.

ZOBRAZIT

Oldřich Lomecký

Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.

ZOBRAZIT

Osamu Okamura

Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi zvítězí pěší, intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou.

ZOBRAZIT

Tomáš Vích

Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.

ZOBRAZIT

Zdeněk Hřib

Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center.

ZOBRAZIT

Karel Maier

Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.

ZOBRAZIT

Ivan Bartoš

Když si představuji Prahu za 20 let, tak hlavně doufám, že nebude vypadat jako Los Angeles v Blade Runnerovi 2049!

ZOBRAZIT

Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.