Zdeněk Hřib

1. náměstek primátora pro oblast dopravy

Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center. V centrech se bude nacházet většina toho, co lidé k životu potřebují: obchody, školy, školky, zdravotnická zařízení. Nebudou zde chybět místa k trávení volného času, multifunkční kulturní zařízení a sportoviště obklopená bohatou a klimatu odolnou zelení. Spíš, než z vjezdů do garáží se budou uliční patery skládat z obchodů a restaurací s předzahrádkami. Lidé proto budou mít mnohem více důvodů trávit čas v ulicích a setkávat se. Děti se budou moci potulovat ulicemi města samy. Klidné a hezké ulice ale nebudou výsadou nových čtvrtí. Najdeme je po celém městě vč. historických sídlišť. Když se bude chtít člověk projít nebo projet na kole nebo elektrickém vozítku svým lokálním nebo historickým centrem, bude to příjemné i díky tomu, že bude území protkáno sítí navazujících a zcela bezpečných stezek. Auta na ulicích snad budou menší, bez emisí, tichá a mnohdy bez řidiče. Ale bude jich mnohem méně než dnes. Dobrá dostupnost většiny služeb, které člověk k životě ve městě potřebuje, sníží potřebu cestování na delší vzdálenosti, kde auto mnohdy přináší velkou časovou úsporu. I bez toho budou žít lidé v Praze v každodenním kontaktu s mnoha dalšími lidmi. Tato blízkost bude výhodou pro efektivní poskytování veřejných služeb, včetně veřejné dopravy, a možnost sdílet věci, což bude pražské prostředí trochu více šetřit.

K takovému městu krátkých vzdáleností a příjemného prostředí v ulicích nám budou pomáhat i moderní technologie. Odpad bude v nových čtvrtích cestovat podzemním vedením do recyklačních linek, aby z něho už na území města vznikl nový materiál. Z čistírny odpadních vod a podzemních prostor metra se bude odebírat energie k vytápění mnoha městských domů. Část spotřeby elektřiny domácností se pokryje z vlastní produkce. Spotřebu energie budou řídit chytré systémy, které ji umí rozprostřít v čase a snížit tak nároky na energetickou síť. V péči o městskou zeleň – pravděpodobně v teplejším klimatu – budou pomáhat senzory a pokročilé klimatické modely vytvořené v trvalé spolupráci Prahy s jejími výzkumnými institucemi. Lokální centra na území samotné Prahy i v jejím zázemí – vybavená službami lépe než dosud – budou spojena rychlou kolejovou dopravou. Tu budou zajišťovat automatizované linky metra a železniční spoje vedené v některých částech města v podzemí. Regionální doprava bude zároveň navazovat na stanice vysokorychlostní železnice, která Prahu přiblíží dalším krajským městům, ale také Berlínu nebo Vídni. Nebude se jednat jen o fyzické přiblížení lidem, firmám a kulturní nabídce v jiných evropských metropolích, ale hlavně přiblížení jejich vysoké kvalitě života.

Jedeme v tom s Vámi!

Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.

Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…

Rozvoj města vyžaduje vize

V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.

A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.

Marek Švehla

Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné. 

ZOBRAZIT

Jan Čižinský

Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy. 

ZOBRAZIT

Jan Kasl

V každé lokalitě bude místní intenzivně udržovaný park, kde se dá trávit i volný čas odpoledne či o víkendu… sousedské komunity dostanou zelenou.

ZOBRAZIT

Markéta Braun Kohlová

Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.

ZOBRAZIT

Vratislav Filler

V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden.

ZOBRAZIT

Oldřich Lomecký

Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.

ZOBRAZIT

Osamu Okamura

Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi zvítězí pěší, intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou.

ZOBRAZIT

Tomáš Vích

Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.

ZOBRAZIT

Karel Maier

Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.

ZOBRAZIT

Ivan Bartoš

Když si představuji Prahu za 20 let, tak hlavně doufám, že nebude vypadat jako Los Angeles v Blade Runnerovi 2049!

ZOBRAZIT

Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.