Osamu Okamura

architekt a urbanista, redaktor a publicista, bývalý děkan Fakulty umění a arch. Techn. univerzity v Liberci, bývalý šéfredaktor arch. časopisu ERA 21, bývalý program. ředitel reSITE

Naše populace a naše města stárnou, přibývá obyvatel ve vyšším věku. Nakonec je to již velkým politickým tématem současnosti v podobě stávající diskuse o penzijní reformě. Vyšší věk je samozřejmě spojen se zdravotními omezeními, která vyžadují především bezbariérové prostředí a krátké dochozí vzdálenosti ke každodenním cílům, jako je nákup, park, přátelé nebo lékař. Stárnoucí populace vyžaduje také město bezpečné, s předností pro pěší dopravu, případně pro dostupnou ekologickou nízkopodlažní veřejnou dopravu. S tím je spojená i poptávka po vyšší obyvatelnosti města v podobě přírodě blízkého prostředí, alejí stromů, snižujících letní teploty na přijatelnou úroveň, a malých zahrádek s posezením v ulicích.

Stárnutí je spojeno i se slábnoucí kupní silou obyvatel ve městě, s menším počtem obchodů a služeb, případně s převažujícím levnějším sortimentem. Dříve rušné široké ulice pro automobily v obytných čtvrtích již zejí prázdnotou, není kdo by po nich v takovém množství jezdil. Jejich údržba je stále poměrně nákladná, přitom kvalitě života ve městě příliš nepřináší. To není žádná apokalypsa, v jedné z nejbohatších a současně nejrychleji stárnoucích společnostech, v Japonsku, je to již dnes každodenní realita. Přesto, anebo právě proto, se dnešní Tokio ocitá pravidelně na nejvyšších příčkách měst nejpříjemnějších pro život na světě.

Jelikož naši domácí ekonomiku již do poloviny 21. století také nečeká žádný bouřlivý ekonomický růst, spíše nekonečná ekonomická stagnace, je potřeba s (nejen) veřejnými financemi hospodařit mnohem uvážlivěji a racionálněji. Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi, pěší intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností zvítězí nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou. Věřím tomu, že se nám za tím účelem podaří chytře a inkluzivním způsobem využít četné brownfieldy v centrech našich měst, které jsou naším obrovským pokladem a příležitostí. Věřím v živé multimodální městské obchodní třídy, tak jak se to daří dnes ve Vídni, a zvědavě se dívám na výhledy dopravních řešení logistiky a výroby, kde se dnes děje asi nejvíce, přitom zůstávají zcela mimo hlavní diskusi.

Jedeme v tom s Vámi!

Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.

Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…

Rozvoj města vyžaduje vize

V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.

A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.

Marek Švehla

Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné. 

ZOBRAZIT

Jan Čižinský

Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy. 

ZOBRAZIT

Jan Kasl

V každé lokalitě bude místní intenzivně udržovaný park, kde se dá trávit i volný čas odpoledne či o víkendu… sousedské komunity dostanou zelenou.

ZOBRAZIT

Markéta Braun Kohlová

Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.

ZOBRAZIT

Vratislav Filler

V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden.

ZOBRAZIT

Oldřich Lomecký

Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.

ZOBRAZIT

Tomáš Vích

Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.

ZOBRAZIT

Zdeněk Hřib

Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center.

ZOBRAZIT

Karel Maier

Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.

ZOBRAZIT

Ivan Bartoš

Když si představuji Prahu za 20 let, tak hlavně doufám, že nebude vypadat jako Los Angeles v Blade Runnerovi 2049!

ZOBRAZIT

Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.