Marek Švehla
Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné.
Praha bude naplňovat svoje strategické dokumenty a splní se alespoň z poloviny náš Program Ideál.
V těch velkých věcech to bude znamenat hotové Déčko od Hlavního nádraží do Písnice, nějakou podobu železničního diametru a aspoň třicet kilometrů nových tramvajových tratí. A samozřejmě, Městský okruh se nepostaví, protože se konečně shodneme na tom, že jsou to peníze, které je vhodnější vynaložit na stavby pro veřejnou dopravu. Vnější okruh nějak asi ano.
V ulicích bude bezpečné se samostatně pohybovat i pro desetileté dítě, devadesátiletého seniora i totálně zrubaného týpka cestou z hospody. Roční počet usmrcených chodců bude nula až jeden. Vzduch ve městě nebude čpět sazemi vykuchaných DPF, ani v něm nebude tolik poletovat gumový sajrajt z pneumatik, jinými slovy, objem automobilové dopravy půjde výrazně dolů. Auto se finančně ani časově nevyplatí pro skoro všechny cesty na území Prahy, na které stačí veřejná doprava. Veřejná doprava bude díky Esku rychlejší, a to i po tangentách. Dojížděči ze Středočeského kraje budou do Prahy přijíždět z víc než z poloviny vlakem, skoro všichni ostatní nechají auta na okrajích města.
A co jsem o bezpečí napsal pro chodce, bude platit i pro cyklisty. Postaví se páteřní cyklostezky A 1 až A 9, a na ulicích, kde jezdí hodně aut, bude místo jedné řady parkování cyklostezka. Do pěti kilometrů bude kolo rychlostí a komfortem stejně šikovné jako auto a veřejná doprava. Drtivá většina kol bude tou dobou elektrická, takže pověstné pražské kopce budou všem k smíchu, a podíl cyklodopravy tak najednou bude přes deset procent.
Ale aby nebylo všechno tak růžové, tak v jedné čtvrti v centru zůstane skanzen automobilismu, hlavně proto, abychom se tam mohli chodit s despektem dívat, jak jsme tak v minulosti mohli žít.
Zajímá vás, jak vypadala Praha, když jsme s naší inicativou začínali? A troufnete si odhadnout, jak bude vypadat za 20 let? Nabízíme časovou osu vývoje našich společných snah a úspěchů.
Chcete jako my mít pro nastávající generaci příjemnější, zelenější a otevřenější město? Co konkrétně byste chtěli zlepšit (lokalitu, čtvrť, konkrétní prostor)? Nechte se inspriovat historií či rozhovory s osobnostmi, zamyslete se nad budoucností a popište nám svá přání…
V AutoMatu se výhledy na desítky let dopředu zabýváme běžně. A naše vize je jasná. Žijeme tu ale společně, proto nás zajímá, jak Prahu v roce 2043 vidí ostatní. Oslovili jsme osobnosti z řad urbanistů, architektů i politiků – níže najdete jejich přání.
A ptáme se také vás: co byste si přáli vidět v Praze za 20 let? Na co bychom se měli soustředit? I z vašich přání chceme vybírat a zveřejňovat inspirativní momenty.
Za posledních dvacet let se tady toho moc neudálo. A za těch příštích dvacet let to ohledně dopravy, služeb a veřejného prostoru nebude příliš jiné.
Za dvacet let bude Praha zdravým a zeleným městem, kde budou mít všechny širší ulice vzrostlá stromořadí a domy budou mít zelené stěny i zelené střechy.
Bude bolet, než se k tomu dostaneme, ale za 20 let budou jednotlivé nové čtvrti obsahovat mix prostoru k bydlení, obchodů a restaurací, služeb, sportovišť, kulturních zařízení a všeho dalšího, co lidé potřebují k dobrému životu. Vše bude tak blízko, že to často půjde i bez dopravy.
Budoucnost za 20 let jistě vytvoří mix možností, kde si doufám bude mít každý možnost vybrat podle potřebnosti své situace a já doufám, že nám ta svoboda zůstane, včetně té dnes mediálně ostrakizované dopravy vlastním osobním autem.
Věřím tomu, že tváří v tvář ekonomické a demografické realitě i klimatické krizi zvítězí pěší, intenzivní a vysoce obyvatelné město krátkých vzdáleností nad řídkou, neudržitelnou a na drahém automobilismu závislou příměstskou nízkopodlažní zástavbou.
Znovuobjevujeme vzdušný luxus zahradních měst, jejich trvalou udržitelnost a sociální vlídnost. (…) Cílem jejich prosperity jsou spokojení zdraví lidé.
Obyvatel Prahy bude za 20 let asi o 300 tisíc víc než nyní. Vyrostou pro ně nové čtvrti kolem nákladového nádraží Žižkov, v Bubnech, na Nových Dvorech a v Letňanech. Nové čtvrti budou ukázkou nového uvažování o městě, jako sídle tvořeného řadou lokálních center.
Celý metropolitní region se plánovitě rozvíjí jako polycentrický celek. Sekundární centra jak v rámci Prahy, tak i v regionu mimo ni zajišťují rovný a snadný přístup obyvatelům celého regionu ke kvalitním veřejným službám.
Když si představuji Prahu za 20 let, tak hlavně doufám, že nebude vypadat jako Los Angeles v Blade Runnerovi 2049!
Můžete se nechat inspirovat a klidně si přát to samé. Hlavně pojďme o budoucnosti přemýšlet a nenechme se do ní jen automaticky navézt.